Waarom duurzame producten?

Eigenlijk hebben we een achterstand in te halen op het gebied van het milieu. Al lange tijd zijn er grote groepen mensen die hierover oprecht ongerust zijn. Maar het sijpelt nu toch wel door in alle lagen van de bevolking dat het niet goed gaat met de aarde.

Vele jaren stond de mens centraal en nam de natuur voor lief. Het idee is dat de natuur in staat is om, zonder al te veel problemen, de behoeften van de mens te bevredigen. Dat zij in staat is om natuurlijke hulpbronnen te blijven produceren en te herstellen van milieuvervuiling. Vroeger zat hier een kern van waarheid in, maar tegenwoordig consumeren we echter zoveel dat we simpelweg te veel eisen van de natuur. (De Geus, 1993, p34-36).

Een ander punt is het economisch belang. Het belangrijkste doel van de economie lijkt te zijn dat we steeds meer produceren en consumeren. Daarvoor is een constant groeiende economie nodig. En dat komt goed uit, want milieubescherming is een luxe die alleen een groeiende economie zich kan veroorloven. Meer produceren gaat echter vrijwel altijd ten koste van het milieu en economische groei levert consequent milieuvernietiging op.

Onze branche is een consumerende branche. Er worden veel spullen toegevoegd die we eigenlijk niet nodig hebben. Veelal zijn ze gemaakt van plastic, welke niet gerecycled kan worden. Plastic bestaat 60 jaar! Er is 8.3 miljard ton plastic gemaakt. Een onvoorstelbare berg rotzooi dus die verbrand is of op de afvalberg beland is. Het duurt bijna 400 jaar dat plastic afgebroken wordt. Dus het meeste plastic bestaat nog in een andere vorm.

De voorspelling dat de oceanen halverwege deze eeuw letterlijk meer uit plastic bestaat dan uit vissen, is één van de meest aangehaalde statistieken. Nu moeten we dus een achterstand gaan inhalen.

Wij zoeken producten die gemaakt zijn van materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden of circulair zijn.  Wij willen geen rommel meer toevoegen aan de berg afval.

Jolanda Koedood